Sunday, December 29, 2019

Geert Mak, Aafke Steenhuis en literaire reportage


Ik was met Aafke een week in Benidorm en maakte een schrift van ons verblijf. Hierboven zie je twee pagina's uit dat schrift.

Op de linker pagina schreef ik onder de foto:

"Elke dag kocht ik een krant, afwisselend El Mundo, El País en La Razón. De laatste, een rechtse krant, beviel mij het best: was het meest informatief en bevatte interessante meningen en analyses."

En onder de rechter foto schreef ik:

"Aafke las vrijwel onafgebroken het nieuwe boek van Geert Mak over Europa en zei / vroeg dat ik de hoofdstukken over "de crisis" en Griekenland moest lezen. Die vond zij niet (helemaal) goed."

Over waarom zij die hoofdstukken niet (helemaal) goed vond hadden we lopend langs de zee van Benidorm een gesprek. We spraken af dat ik die hoofdstukken na terugkeer in Nederland zou lezen.

Aafke en ik kennen Geert Mak al heel lang. Ik leerde Geert in de jaren zeventig kennen als fractiemedewerker van Bram van der Lek en Fred van der Spek, de twee Tweede Kamerleden die de PSP toen had. Aafke leerde hem later kennen als nieuwe collega redacteur bij het weekblad De Groene Amsterdammer. In hun gezamenlijke tijd bij De Groene hebben Aafke en Geert elkaar geïnspireerd, herinner ik me, onder andere in het schrijven van "literaire" reportageS. 

2 Comments:

Blogger nell said...

De tweede foto van het silhouet van Aafke voor het raam vind ik heel mooi.... zou een nieuwjaarskaart kunnen zijn.... kijkend over zee vanuit die enorme hoogte.. een eenvoudige inrichting had de flat, leek me prettig en natuurlijk heel licht!

5:35 AM  
Blogger giovanni said...

Eerst had ik nog een extra kleurenfoto willen laten afdrukken voor het omslag, maar toen had ik ineens zin om het helemaal af te hebben en printte ik een kleurenfoto in zwart-wit en die print op gewoon papier beviel mij meteen. Toen ik die print op het kaft plakte, werd het zwart aan de randen een beetje sneeuwig grijs en besloot ik breed plakband over de hele voorkant te plakken. Ik vond het kaft toen een beetje nouvelle vague-achtig en dat beviel mij... Ik hou van een beetje vaag, laat ruimte voor fantasie. Inderdaad, het zou een nieuwjaarskaart kunnen zijn.

9:15 PM  

Post a Comment

<< Home