Thursday, January 03, 2019

Chinees of Nederlands?

Ik lees elke morgen nieuws van over de hele wereld in een paar talen: Spaans, Frans, Duits, Engels, Nederlands en soms Portugees en Italiaans. Dat doe ik met behulp van google nieuws.

Vanmorgen keek ik van hoeveel landen Google Nieuws in dezelfde taal geeft. Ik (en u) wist al dat er geen taal is die zoveel wordt gebruikt als Engels. Ik heb zelf het grootste deel van mijn leven in die taal gewerkt, voor m'n beroep, en tegenwoordig geven bijna alle Nederlandse universiteiten les in het Engels. Na een dag werken in Den Haag zette ik in de auto altijd de Franse radio aan, als tegengif.

Ik ben niet tegen Engels, hoor, maar ik vind het jammer dat Engels andere talen wegdrukt en dat zelfs Nederlanders het hebben over Emsterdem. Laatst, op het vliegveld van Reykjavik, zei ik tegen een toeriste uit de Verenigde Staten die naar Amsterdam reisde dat ik ervan hield om plaatsnamen in hun oorspronkelijke taal uit te spreken. Ze oefende met mij "Am-ster-dam", wat zij leuk vond.

Wist u dat Engels in 24 landen wordt gebruikt als taal voor Google Nieuws? En weet u in hoeveel landen Spaans wordt gebruikt als taal voor Google Nieuws? En in hoeveel Frans? En in hoeveel Chinees of Nederlands?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home