Tuesday, November 15, 2022

Ik kan de boom die mijn moeder als zaadje meebracht, niet kappen (naar beneden halen).

Ik hou van het moment in de ochtend wanneer de zon om de hoek verschijnt, vanuit het oosten, nog een beetje verborgen achter de bomen, en de Canadese maple leaf verlicht die mijn moeder als zaadje meebracht van de boerderij van mijn Canadese broer in PEI - Prince Edward Island. 
Een boomexpert die onlangs de drie bomen in onze tuin op de aangekondigde dodenlijst heeft geïnspecteerd, vertelde me voor de derde keer dat ik deze Canadese maple leaf van mijn moeder moest kappen... die zij als zaadje had meegebracht van een emotioneel bezoek aan haar oudste zoon in Canada en die ik meenam uit de tuin van mijn moeder toen ze stierf op 24 september 1986, een jaar na de geboorte van onze dochter voor wie mijn moeder graag elke twee weken had willen zorgen en dat niet kon doen omdat ze een paar dagen voordat onze dochter werd geboren, kanker in haar lymfeklieren kreeg... voordat deze geliefde boom zo groot wordt dat hij de tuin gaat domineren.
Ik kan hem niet kappen (naar beneden halen).
Een geliefd familielid vroeg mij welke boom op de foto het precies was. Ik antwoordde haar: "De maple leaf, Canadese esdoorn, die in de herfst prachtig kleurt. Hij is de ster of de splendeur van de foto, in oranje en bruin." En een ander geliefd familielid zei: "lekker laten staan!! Zelfs een boom die ziek is geeft leven aan vele insecten en vogels!" Waarop ik haar antwoordde:
"Hij is helemaal niet oud en ook niet ziek. Hij is kerngezond en het enige argument om hem te kappen is, of zou zijn, dat hij later heel groot wordt. Maar dat doet hij pas als hij de vrijheid krijgt, dus bijvoorbeeld als de es ernaast gekapt wordt, en ook als de berk gekapt wordt. Voor de berk heb ik een kapvergunning aangevraagd omdat de buren en Aafke mij daartoe geprest hebben, maar ik ben er tegen als hij nog jaren mee kan en de buren niet bang hoeven te zijn dat hij bij een hevige storm op hun dak terechtkomt. Misschien heeft Karin Hendriksen daar een mening over. Het gaat om de berk in het midden van de tuin. Hij was klein toen wij hier in het voorjaar van 1985 kwamen wonen. Pas vele jaren later werd hij hoog."

0 Comments:

Post a Comment

<< Home