Wednesday, February 03, 2021

Weerstand tegen iets

Als je te veel eet of sterke drank drinkt, ga je waarschijnlijk eerder dood.

Of je dat erg vindt, hangt af van wat je zelf vindt en van wat je geliefden daarvan vinden.

Als je te weinig beweegt, te weinig slaapt, te gestrest bent of iets anders doet of niet doet dat je gezondheid schaadt, ga je misschien ook eerder dood.

Je hebt zelf zo je ideeën over wat gezond of niet gezond voor je is. Of je daar je gedrag door laat beïnvloeden hangt af van je verlangen om te doen wat gezond voor je is  -- soms, altijd, of zo vaak als je daar zin in hebt.

De algemene gedachte is, dat je er iets aan kunt doen om je weerstand op peil te houden of te versterken. Maar ook als jij dat doet is niet uitgesloten dat je toch ziek wordt. Het enige wat je kunt doen is de kans daarop een beetje verminderen door weerstand te hebben.

Weerstand vind ik een mooi woord: résistance (en français, une langue qui j'aime).

Résistance betekent ook verzet.

Verzet waartegen?

Tegen iets.

4 Comments:

Blogger Herman said...

Weerstand tegen of meewerken aan, een overgave, toelaten zonder opgeven,liefhebben zonder onderdrukking.

8:42 PM  
Blogger Herman said...

De gedachtengang die ik kreeg uit weerstand was het besef dat het over dis-ease ging. Er is iets wat 'ease' nodig heeft om een balans te herstellen of binnen bepaalde gezonde grenzen te houden. Vanuit die realisatie kwam ik niet bij weerstand terecht maar als in judo, bij meegaan en richting geven.

3:51 AM  
Blogger giovanni said...

In de Tao Te King is er geloof ik een vers waarin het riet meebuigt met de stroom van een rivier en dat is een mooi beeld, want toont de kracht, sterkte van het riet. Het biedt weerstand door mee te geven, te buigen.

10:34 AM  
Blogger giovanni said...

Leuk, die twee-deling in dis-ease. Dis-sonant. Ik dacht geloof ik o.a. aan weerstand bieden tegen de dood, of zoiets, ik weet het niet meer. Maar ook: jezelf weerbaar maken, weerstand bieden tegen dingen die je worden aangepraat, een zekere autonomie hebben. Alles is multi-interpretabel, voor velerlei uitleg vatbaar...

Op internet zocht ik nog even het volgende op:

at ease

Free of anxiety; not stressed or tense.
(military, marching) In a relaxed position with the feet apart rather than at attention.
(military, marching) Allowed to refrain from being in rigid formation.

En dan hebben we ook nog:
ill at ease (comparative more ill at ease, superlative most ill at ease)

anxious; unsure; uneasy
uncomfortable

10:42 AM  

Post a Comment

<< Home